Så kan vi ändra bilden av svenskt näringsliv

Allbright har kartlagt börsbolagens ledningar och styrelser i 12 år. En lång tid alltså. Trots det befinner sig fortfarande majoriteten av börsbolagen på vår gula och röda lista eftersom de antingen inte uppnår en jämställd representation eller eftersom de inte har någon kvinna alls i sin ledningsgrupp. Bara en fjärdedel av börsbolagen har tagit sig in på Allbrights gröna lista och kan stoltsera med en jämställd representation. Och då är det utan att nämna övriga diskrimineringsgrunder, där vi saknar en lika omfattande statistik. 

Det är lätt att tappa hoppet vid tanken på att 76 procent av börsbolagen inte når jämställda ledningsgrupper och styrelser. Men vi vill tro på att förändring är möjligt – och nära till hands. Bara fler slutar upp med att fokusera på ursäkter och börjar fokusera på lösningar.

Varje bolag är en del av att skapa bilden av svenskt näringsliv. Var med och se till att den bilden blir grönare än någonsin.

Ändra bilden av svenskt näringsliv – en bit i taget

🔴 Andel röda bolag (saknar helt kvinnor i ledningsgruppen) 2024: 15 procent

🟡 Andel gula bolag (med minst en kvinna i ledningsgruppen) 2024: 59 procent

🟢 Andel gröna bolag 2024 (jämställd könsfördelning i ledningsgruppen): 26 procent

5 tankefällor som hindrar bolag från att nå gröna listan

  1. ”Det har alltid varit så här hos oss och det funkar bra”

I årets Allbrightrapport kunde vi se att vd:ar med över 10 års erfarenhet på positionen har i snitt 10 procent färre kvinnor i ledningsgruppen. Att hålla fast vid gamla mönster och arbetssätt leder till att ni går miste om innovation och utvecklingsmöjligheter. Det funkar bra nu, men kommer det att göra det om fem eller tio år?

  1. ”Det finns inga kvinnor att anställa”

Om vi tittar närmare på glastrappan i årets Allbrightrapport kan vi se att kvinnor ramlar bort vid varje steg uppåt i bolagshierarkin. För att kvinnor ska finnas att anställa behöver ni därmed också se till att kvinnor får samma utvecklingsmöjligheter och befordringar som männen. Här har ni, tillsammans med resten av svenskt näringsliv, ett ansvar att se till att det finns kvinnor att anställa nu och i framtiden.

  1. ”Kvinnor är inte intresserade av vårt bolag”

Varför inte? Hur kan ni bli intressanta för fler? Kvinnor väljer arbete på samma eller liknande premisser som män. Flexibilitet, jämställda och rättvisa löner, inkludering och utvecklingsmöjligheter är några av de faktorer som många söker efter och som ni kan leva upp till oavsett bransch. Det krävs bara lite arbete för att nå dit.

  1. ”Vi jobbar med jämställdhet på andra sätt”

Och det är jättebra! Men hur blir upplevelsen för era anställda när ni gång på gång ändå anställer samma typ av person till ledningsgruppen? Jo, att vissa värderas högre av företaget. Ojämställda ledningsgrupper sätter käppar i hjulen för jämställdhetsarbetet på fler än ett sätt.

  1. ”Vårt bolag är så litet/nytt/gammalt, det är inte vi som kommer leda förändringen”

Som vi nämnde längre upp i artikeln spelar varje bolag en stor roll i förändringen. Det här tankesättet sätter stopp för utvecklingen av hela svenskt näringsliv och färgar Allbrights lista gult och rött år efter år. Det ni gör spelar roll och det är dags att agera nu.

Vill ni veta mer om hur ni kan göra skillnad på riktigt? Kontakta oss via info@allbright.se.

Julia Hellgren