Vad gör en DEI-konsult?
DEI-konsulter har blivit allt vanligare och trenden ser inte ut att stanna av den närmaste framtiden. Men vad exakt är DEI och vad gör en konsult inom området?
DEI står för Diversity, Equity och Inclusion. DEI är inte helt lätt att skriva på svenska, men diversity översätts ofta till mångfald, medan inclusion motsvarar inkludering. Equity, däremot, har ingen exakt översättning på svenska. Det kan sägas stå för jämlik rättvisa, där resurser fördelas på ett sätt så att den som behöver det mest även får det. Eftersom det är svåröversatt används oftast den engelska förkortningen DEI.
Vad gör en DEI-konsult?
En DEI-konsult arbetar alltså med mångfald och inkludering, till exempel genom kartläggning, analys, målsättning och strategier för att skapa förändring. Genom kartläggningar kan en DEI-konsult identifiera styrkor och utmaningar samt stötta i arbetet med att sätta mål och ta fram strategier för att nå målen. Ett aktivt arbete för en inkluderande och hållbar kultur har många fördelar men kan vara komplext att genomdriva, därför behövs ibland experter som konsulter för att nå hela vägen fram.
Då kan du behöva ta in hjälp från en DEI-konsult
Det finns många skäl till att ta in extern hjälp i arbetet med mångfald, jämlikhet och inkludering. Ett är att vi lätt blir ”hemmablinda” och glömmer att vi också är en del av kulturen. Det som känns normalt och trivsamt för oss, kan vara ett varningstecken i andra ögon, och utmaningar i kultur och struktur kan vara svårt att få syn på inifrån.
I den här artikeln gick vi in på när en arbetsplats inte är inkluderande och vilka effekter det kan få. Om anställda känner sig omotiverade, otrygga eller om det till exempel råder en tystnadskultur eller exkluderande jargong kan det vara läge att ta in expert. En person som är van att prata om frågorna kan hjälpa er navigera rätt och skapa den tryggheten som krävs för riktig förändring.
Låter det som rätt yrke för dig? Så här når du dit
I dagsläget finns det få DEI-utbildningar i Sverige, men många som arbetar med yrket har en bakgrund inom näringslivet, bland annat som affärs- eller strategikonsulter. Det är även vanligt att ha studerat genusvetenskap eller liknande ämnen på universitet eller högskola.