Ojämställt i toppen
Vd-makten stannar hos männen
Inför internationella kvinnodagen har Allbright granskat den mest inflytelserika posten i näringslivet – vd-rollen. Resultaten visar en fortsatt obalans: kvinnorna står stilla, medan männen fortsätter att dominera. Andelen vd-kvinnor ligger kvar på blygsamma 11 procent, och i de mindre bolagen sjunker siffran för andra året i rad – från 18 procent år 2023 till dagens 13 procent.
– Det här är en av Sveriges mest genanta siffror. Att kvinnor hålls borta från näringslivets mäktigaste position visar att jämställdhet fortfarande inte är en självklarhet i toppen, säger Amanda Lundeteg, vd på Allbright.
Vd-rollen – en maktposition som formar näringslivet
Vd-posten är långt mer än en titel – det är den roll som formar bolagens strategiska riktning, kultur och framtid. Trots att kvinnor tar plats i styrelser och ledningsgrupper händer nästan ingenting på vd-nivå.
– Det tar längst tid att förändra där makten är som störst. Men vi vet att det går – det handlar om beslutsamhet och om att ifrågasätta sina egna fördomar, säger Lundeteg.
Rekryteringsfirmorna – en bromskloss i utvecklingen
För att få fart på utvecklingen måste rekryteringsfirmorna ta ett betydligt större ansvar. I dagsläget är det vanligare att kvinnor når vd-posten genom intern rekrytering än genom externa rekryteringsprocesser, medan män oftare tillsätts på vd-poster via externa rekryteringar. Detta innebär att de stora headhunter-firmorna snarare bromsar utvecklingen än driver den framåt, eftersom de i hög grad fortsätter att rekrytera män till de mest inflytelserika rollerna.
– Rekryteringsfirmorna är för bekväma. De utmanar inte sina kunder och gör inte tillräckligt för att bredda sina nätverk. De behöver ta ett aktivt ansvar för att hitta och lyfta fram fler kvinnor, säger Lundeteg.
Inför internationella kvinnodagen uppmanar Allbright rekryteringsfirmorna att redovisa sina egna siffror för vd-rekryteringar. Dessutom lanseras en kampanj där börsens vd-män får lyfta fram kvinnor i sina nätverk som framtida vd-kandidater. Kampanjen går under namnet #NumbersUp.
– Får vi fart på vd-posterna kommer det att förändra hela näringslivet. En kvinna på vd-positionen signalerar att kvinnor hör hemma i toppen – och det påverkar rekryteringen på alla nivåer, avslutar Lundeteg.
Om datan
I denna granskning ingår samtliga bolag listade på Nasdaq:s huvudlista i Sverige. Datan har hämtats in av Merit500 - en databas som kartlägger, samlar in och uppdaterar information om styrelser, ledningsgrupper och den operativa ledningen för de viktigaste företagen i Norden.