Axfood och Hemnet vinnare av Allbrightpriset 2022
Allbrightpriset 2022 tilldelas Axfood och Hemnet för deras målmedvetna arbete för jämställdhet, mångfald och inkludering. Gemensamt för bolagen är att de har tydliga mål, handgripliga aktiviteter och mäter utfallet på ett mycket övertygande sätt. Bolagen är därför två starka förebilder för svenskt näringsliv.
– Axfood ser mångfald, jämställdhet och inkludering som en självklar och viktig del av affären. Vi möter miljoner kunder varje vecka och måste därför ha en organisation där våra medarbetares olika kompetenser, perspektiv och potential tas tillvara, och vi kan möta alla våra kunders behov, säger Klas Balkow, vd för Axfood.
– Vi vill ha en arbetsmiljö präglad av människor med olika bakgrunder och perspektiv. Det vet vi skapar en stark företagskultur, men också den innovationskraft som är en förutsättning för en framgångsrik affär, säger Cecilia Beck-Friis, vd för Hemnet.
Allbrightpriset delas för åttonde gången ut till de svenska bolag som arbetar och visar resultat för ökad mångfald och inkludering. I årets final var det två ovanligt starka, genomtänkta och jämna bolag som möttes. Därför har Allbrightsprisets jury 2022 valt att samla allt beröm i ett enda stort guldjubel och ett gemensamt Allbrightspris, till de två bolagen Axfood och Hemnet.
– Att två så vitt skilda bolag samtidigt uppvisar så urstarka ambitioner inom mångfald och inkludering bevisar att frågorna är upp till varje ägare och vd. Det går inte att skylla på bransch eller historik. Utan den centrala frågan är: hur vässar vi framgången? Axfood och Hemnet har svaret, säger Amanda Lundeteg, vd för stiftelsen Allbright.
Axfood är en matkoncern med cirka 13 000 medarbetare. Allbrightpriset uppmärksammar här särskilt Axfoods vilja att sätta mätbara mål för mångfald och följa upp dessa årligen. Exempelvis återfinns mål kopplade till könsfördelning, utländsk bakgrund och ålder bland medarbetarna.
Hemnet är ett techbolag med drygt 100 medarbetare och Allbrightpriset ger särskilt beröm för att bolaget gjort stora framsteg på kort tid.
Gemensamt för bolagen är det långsiktiga tillvägagångssättet. Bolagen har avsatt tydliga resurser, satt mål, mäter utfall och följer upp resultaten med relevanta åtgärder, som utbildningar.
– Vinnarna bevisar att alla bolag har möjligheter att lyckas med arbetet för mångfald. För varje bolag må vara unikt men framgångsreceptet för mångfald och inkludering är det samma oavsett bransch eller bolagsstorlek, säger Lundeteg.
Axfood har identifierat rekrytering som ett viktigt verktyg för att bredda mångfalden bland medarbetarna. Bolaget jobbar med forskare och aktörer med mångfaldsexpertis för att med säkra metoder garantera att kompetens avgör vem som blir anställd. De använder även mångfald och inkludering som en central del av bolagets introduktion av nya medarbetare och utbildningar inom ledarskap och rekrytering.
– Axfood imponerar med sitt glasklara och handgripliga arbete. De anonymiserar exempelvis kandidaterna och använder tester som urval för att minimera omedvetna fördomar vid anställning, säger Lundeteg.
Hemnet har på fyra år tagit steget från att rekrytera lokalt i Sverige till att rekrytera på en internationell arena, med engelska som koncernspråk. Bolaget har också jobbat fokuserat för att rekrytera kvinnor till roller inom produkt och utveckling. De har även utbildat ledare i frågor som omedvetna fördomar.
– Hemnet agerar genomtänkt utifrån medarbetarnas bästa. De diskuterar och arbetar öppet mot diskriminering och trakasserier. De ser det som en förutsättning för att attrahera och behålla medarbetare. Något som borde intressera alla bolag som söker de skarpaste hjärnorna, säger Lundeteg.
Gemensamt för årets båda vinnare är att de gör genomtänkta och kontinuerliga mätningar av medarbetarnas upplevelse av inkludering. Det ger bolagen möjlighet att identifiera och riskbedöma både goda och sämre exempel. Allt för att sätta in åtgärder och mäta igen.
– Mätningarna är medarbetarnas röst. Genom att mäta och följa upp ser bolagen att arbetet ger önskad effekt och att medarbetarna ger bolaget godkänt för det fortsatta arbetet. Det ger också bolaget möjlighet att fokusera varje insats där den verkligen behövs, säger Lundeteg.
Om Allbrightpriset
I ett första steg nominerades samtliga börsbolag med en jämn könsfördelning i ledningsgruppen. Vinnaren utsågs efter en gedigen process med medarbetarenkäter och intervjuer med vd som sedan analyserades av Allbrightprisets jury 2022.
Juryn 2022 bestod av:
Brandon Sekitto, medgrundare Nodnarb
Caroline Farberger, ordförande Wellstreet
Hayaat Ibrahim, generalsekreterare Institutet mot mutor
Johan Oljeqvist, vd Fryshuset
Michaëla Berglund, vd Michaël Berglund samt ordförande Allbright
Sven Hagströmer, ordförande Avanza samt grundare Allbright
Susanne Najafi, grundare Backing Minds