REKRYTERINGSBOLAGEN

NÄRINGSLIVETS GRINDVAKTER


FEBRUARI 2024

 
Banner_rutnät.jpg

REKRYTERINGSBOLAGEN - NÄRINGSLIVETS GRINDVAKTER

Chefsrekryterarna drar i trådarna bakom näringslivets kulisser. Det är de som avgör vem som får toppjobben. Trots det ställs de sällan till svars för ojämlika rekryteringar. Etnicitet, ålder och var du bor i landet påverkar fortfarande hur troligt det är att få en hög position. Kvinnor rekryteras också i betydligt lägre grad. I den takten som kvinnor rekryteras i nuläget kommer Sverige mest sannolikt inte nå jämställda ledningsgrupper. Samtidigt får vi se oss omkörda av flera andra länder. Det är dags för chefsrekryterna att sluta stryka kunderna medhårs.

 

 
 

SVENSK REKRYTERINGSELIT SITTER I KNÄET PÅ KUNDEN

AMANDA LUNDETEG, VD ALLBRIGHT

Styrelser, ledningar, valberedningar. Börsbolag, advokatbyråer, riskkapitalister. Flera har fått stå till svars för likriktningen i chefsleden. Men den bransch som har allra störst inflytande på tillsättningen av maktposter har hittills undgått granskning. Det är hög tid att dra fram den osynliga makten ur garderoben: svensk rekryteringselit.

Oavsett om du vill nå ett toppjobb inom näringsliv, offentlig förvaltning eller ideell sektor, går vägen oftast via en rekryteringsfirma. Executive Search-firmorna, som de också kallas, är en liten klick bolag som många i karriären har anledning att hålla sig väl med. Finns du inte på rekryterarnas listor är möjligheten avancemang låg. Rekryteringsfirmorna har därmed en nyckelfunktion i att öka eller minska mångfalden på vd-positioner, i ledningar och styrelser.

När vi nu kartlägger Executive Search-firmorna finner vi att rekryterarna tillsätter män i hela 65 procent av fallen - med den siffran kommer svenskt näringsliv mest sannolikt inte bli jämställt. Detta samtidigt som resten av Europas storbolag håller jämställdhetsfrågorna högt på agendan. Senaste landet att gå om Sverige vad gäller kvinnor i ledningen är Frankrike, och Tyskland närmar sig med stormsteg.

Än mer oroväckande blir det när vi studerar mångfalden bortom kön, endast tolv procent av rekryteringsfirmorna har mål kopplat till etnicitet och utländsk bakgrund. Och Stockholmscentreringen är påfallande. En stor mängd erfarna och kompetenta människor från norr till söder blir därmed aldrig aktuella för chefsuppdrag på grund av att de inte befinner sig på rekryterarnas radar.

Skulle personerna ändå finnas i rekryterarnas sfär så är nålsögat smalt eftersom bolagen som anlitar rekryteringsfirmorna ofta har en förutbestämd idé om vem de vill ha på en viss position. Det handlar om allt från utbildningsbakgrund till ett specifikt åldersspann. Beroendeförhållandet mellan chefsrekryterare och kunder är därför besvärligt. En rekryterare som utmanar sin kund för mycket riskerar att tappa kunden. Rekryterarna vet dessutom med sig att om de väljer ett tidigare säkert kandidatkort, oftast en vit man med rätt nätverk, öppnar det för framtida kunduppdrag.

I denna rapport granskar Allbright de tio mest inflytelserika rekryteringsfirmorna med hjälp av hemsidor, enkäter och intervjuer. Bilden som träder fram är mångfacetterad. Å ena sidan finns sjukdomsinsikt och en vilja att faktiskt förändra. Å andra sidan återvinns trötta ursäkter om att det inte finns kompetens, eller att rekryterarna bara levererar det kunden efterfrågar och därför står utan skuld.

Chefsrekryterarna måste bli modigare. Det duger inte att sitta i knäet på kunden och leverera den kandidat som genererar framtida uppdrag. Att branschen hävdar att de brinner för det goda ledarskapet och mångfald klingar ihåligt. Chefsrekryterarna är de som kan se till att samhället får en bredd av ledare på plats. Rekryteringsfrågan är dessutom en del av något större. Ledarna i näringslivet ska lyckas med klimatomställningen och knäcka kompetensförsörjningsfrågan. Detta samtidigt som de tvingas navigera i en tid av krig och ekonomisk kris. För att hitta de bäst lämpade ledarna för vår tids stora utmaningar behöver chefsrekryterare ta sina arbeten på betydligt större allvar.

 

 
 

REKRYTERINGEN SÄTTER
STOPP FÖR JÄMSTÄLLDA LEDNINGSGRUPPER

Andelen kvinnor i ledningarna har ökat stadigt de senaste tio åren, men nu tycks utvecklingen stanna av. Nyrekryteringen av kvinnor når som högst till 35 procent – resterande lediga positioner går fortfarande till män. Med nuvarande rekryteringstakt kommer Sverige mest sannolikt inte få jämställda ledningsgrupper.

 

ANDELEN KVINNOR OCH MÄN REKRYTERADE TILL LEDNINGSGRUPPER DE SENASTE TVÅ ÅREN

 

 
 

KONSULTLIVET GER FÖGA UTRYMME ATT UTMANA

När Allbright undersöker andelen externa rekryteringar inom olika ledande positioner blir ett mönster tydligt. Chefsrekryterarna tar den enklaste vägen gång på gång. Anledningen tycks vara en affärsmodell som bygger på att få snabba resultat.

 

EXTERNA REKRYTERINGAR ANDEL KVINNOR OCH MÄN I LEDNINGSGRUPP

 

 
 

REKRYTERARNAS MÅNGFALDSARBETE
STANNAR VID KÖN

Även om det finns mer att göra har chefsrekryterarna kommit en bit på vägen när det gäller mångfald kopplat till kön. Desto värre ser det ut när det gäller utländsk bakgrund eller etnicitet. Bolagen efterfrågar sällan mångfald kopplat till något annat än kön, vilket kan vara lika bra eftersom chefsrekryterarna ändå inte kan leverera.

 

UR INTERVJU MED CHEFSREKRYTERARE

 

 
 

CHEFER UTANFÖR STOCKHOLM EJ PÅ RADARN

Bolagen utanför storstäderna känner sig bortglömda, samtidigt som de är i en svår sits. De behöver rekrytera mer kompetens och fler kvinnor för att säkra inför framtiden. Men hos chefsrekryterarna finns lite hjälp att få.

 

KARTA ÖVER BÖRSBOLAG UTANFÖR STORSTÄDER SAMT DE TIO FRÄMSTA CHEFSREKRYTERINGSFIRMORNA

 

 
 

ERFARENHET VIKTIGT TILL EN VISS (ÅLDERS)GRÄNS

Flera chefsrekryterare berättar att åldersfördomar är en av de stora utmaningarna för branschen. Bolagen tappar intresset för kandidater över en viss ålder och endast 16 procent av rekryterarna säger att kunden efterfrågar mångfald kopplat till ålder. Samtidigt förväntas kandidaterna ha en viss erfarenhet för att ens ta sig genom urvalet.

 

EXTERNA REKRYTERINGAR TILL LEDNINGSGRUPPER EFTER ÅLDERSFÖRDELNING

 

 
 

CHEFSREKRYTERARNA TÄCKER UPP FÖR OJÄMSTÄLLDA BRANSCHER

Två branscher sticker ut när det gäller skillnader mellan externa och interna rekryteringar: teknologibolagen och finansbolagen, som är sämst i klassen på att rekrytera internt. Här är det istället de externa rekryteringarna som höjer nivån och ökar antalet chefskvinnor.

 

JÄMFÖRELSE MELLAN EXTERNT REKRYTERADE I LEDNINGSGRUPP OCH SITTANDE I LEDNINGSGRUPP PER BRANSCH

 

 
 

STÖRST CHANS ATT BLI VD VIA INTERNREKRYTERING

Vid tillsättningen av vd:ar har rekryteringsfirmorna det extra svårt. Majoriteten av de externa vd-rekryteringarna går fortfarande till män. Endast 13 procent har gått till kvinnor de senaste fem åren, vilket är en knapp ökning från nuvarande 12 procent vd-kvinnor på börsen. Samtidigt går en fjärdedel av de interna vd-rekryteringarna till kvinnor.

 

ANDELEN INTERNA OCH EXTERNA VD-REKRYTERINGAR SOM GÅR TILL KVINNOR.

 

 
 

EUROPAS STORBOLAG GASAR - SVERIGE TVÄRNITAR

För fem år sedan låg Sveriges storbolag i den internationella toppen gällande jämställda ledningsgrupper. En långsam utveckling har gjort att tre länder har kört om oss när den externa rekryteringstakten av kvinnor ökar stadigt i resten av Europa.

 

INTERNATIONELL JÄMFÖRELSE, ANDEL KVINNOR I STORBOLAGENS LEDNINGSGRUPPER

 

 
 

SÅ KAN CHEFSREKRYTERARE BRYTA MÖNSTREN

 
 

Utmaningen: “Kravprofiler skrivs för smalt”

Allbrights råd: Uppmana kunden att bredda profilen med hänvisning till att det kan locka en större mångfald av kandidater. Arbeta utifrån en profil där det är tydligt vad som är krav och vad som är en merit.

 
 

Utmaningen: “Bolagen håller fast vid språkkraven”

Allbrights råd: Många bolag konkurrerar idag på en global marknad med kunder från hela världen. Trots det lever många med föreställningen om att felfri svenska är ett måste. Utmana kunden i frågan: kanske är det i deras intresse att skifta koncernspråk för att bli relevanta för fler. De kan ha mer att vinna i att rekrytera en riktigt vass kandidat med annat förstaspråk än att begränsa sig till den svensktalande talangpoolen.

 
 

Utmaningen: “Det finns inga metoder”

Allbrights råd: Hitta sätt att mäta mångfald bortom kön. Det går till exempel att mäta andelen utländsk bakgrund i rekryteringar, åldersfördelning i short-lists, språkerfarenheter med mera. När ni har siffror på hur det faktiskt ser ut kan ni börja implementera metoder och göra uppföljningar.

 
 

Utmaningen: “Nätverken är för snäva”

Allbrights råd: Skapa en best-practice för arbetsgruppen och en tydlig process för hur urvalet ska ske i varje rekrytering. Se till att ha en mångfald i projektgruppen, då finns det en större chans att också nätverken präglas av mångfald. Se till att hela tiden ta in ny kunskap om mångfald och inkludering. Utvärdera hela processen från uppstart till slutkandidat.

 
 

Utmaningen: “Det är ändå bolagen som väljer i slutändan”

Allbrights råd: Våga utmana beteenden hos kunderna, och ifrågasätt fördomar och förhastade beslut. Ta konsultrollen på allvar och träna upp kunderna i att hålla i fördomsfria intervjuer.

 
 

Utmaningen: “Tidsbristen sätter stopp”

Allbrights råd: Undersök hur ni kan säkerställa att det finns tillräckligt med tid och tillgång till bredare nätverk inför högre tillsättningar. Fatta ett aktivt beslut att arbeta med mångfald och ge det den tid det behöver.

 
 

 
 

SÅ STÄLLER DU KRAV PÅ CHEFSREKRYTERARNA

 

Även om chefsrekryterarna har ett ansvar att leverera mångfald är det till syvende och sist alltid bolagen som tar det avgörande beslutet. Rekryterarna vaktar grinden men det är bara bolagen som kan låsa upp och släppa in en bredare kompetens på arbetsmarknaden. Och det är bara bolagen som kan ställa högre krav på chefsrekryterarna.

 

Efterfråga rekryteringsfirmans “track record”

Begär att få ut siffror från rekryteringsfirmorna. Fråga till exempel hur stor andel kvinnor som rekryterats de senaste åren, kopplat till er bransch och rollen ni söker.

 
 

Kravställ om mångfald från start

Ställ krav på listor med mångfald. Var tydliga i allt från uppstartsmöte till brief att ni efterfrågar mångfald. Om det finns data kopplat till er bransch kan ni använda det för att konkretisera era förväntningar.

 
 

Önska en mångfald i rekryteringsgruppen

Våga efterfråga mångfald bland de konsulter som ska arbeta med ert uppdrag. Då får ni troligen tillgång till ett bredare nätverk av potentiella kandidater än om alla rekryterare är i samma ålder, av samma kön och har liknande bakgrund.

 
 

Skicka tillbaka homogena listor

Får ni trots tydliga krav tillbaka homogena listor ihop med ursäkter om att det inte finns en större mångfald bland tillgängliga kandidater – skicka tillbaka listan. Som kund har ni rätt att få det ni efterfrågat och det som rekryteraren åtagit sig att leverera.

 
 

Belöna de som ska belönas

Nyttja er konsumentmakt och tipsa friskt om de rekryterare som driver på för en ökad mångfald. Lämna på samma sätt bolag som slänger sig med ursäkter eller inte vill visa upp sina siffror.